John Cage "MUSICAGE" (ed. by Joan Retallack)

"So, get lost. To get lost, but not worry about being lost."
- John Cage


Editor: Joan Retallack
『MUSICAGE:
Cage Muses on Words. Art. Music』

John Cage in Conversation with Joan Retallack

Wesleyan University Press, Published by University Press of New England, Hanover, 1996, reprinted 2011
xlvii, 360p, 22.8x15.3cm, paperback
Cover front: John Cage, Dramatic Fire #15, 1989



本文中図版(モノクロ)17点。


john cage - musicage 1


ジョン・ケージの晩年、マンハッタンのチェルシー地区にあったケージのロフトで死の13日前まで3年間に渡って行なわれたジョーン・レタラックによるインタビュー/対話集。電話がひっきりなしに鳴ったり、窓外の騒音を避けるために場所を移動したり、料理したり、テーブルの上に居すわってしまった猫の機嫌を損ねないようにどかしたりといった出来事も記録されています。ケージのメゾスティック(言葉遊びによる作品)、美術作品(表紙参照)、音楽作品(近作)を中心に、禅やアナーキズムやエコロジー、ナノテクノロジー、ノーマン・O・ブラウンと疎遠になってしまった理由等について語られています。「ディオニュソス」的なノーマン・ブラウンはケージのオプティミズムや「Discipline」という言葉の使用を「アポロ的」であると批判していたようです。レタラック女史もケージのオプティミズムの底にキルケゴール的な絶望との闘争を見出そうとしていますが、ケージは譲りません。
湾岸戦争が激化し、ケージ宅に強盗が押し入るというような事件もあったようですが、それでもケージはオプティミストであることをやめませんでした。


Contents:

List of Illustrations
Acknowledgments
Introduction: Conversations in Retrospect (Joan Retallack)

I. WORDS
Art Is Either a Complaint or Do Something Else (John Cage)
Cage's Loft, New York City:
September 6-7, 1990 (John Cage and Joan Retallack)

II. VISUAL ART
Cage's Loft, New York City:
October 21-23, 1991 (John Cage and Joan Retallack)

III. MUSIC
Cage's Loft, New York City:
July 15-17, 1992 (John Cage and Joan Retallack)
July 18, 1992 (John Cage, Joan Retallack, and Michael Bach)
July 30, 1992 (John Cage and Joan Retallack)

Appendixes
A. Selected Cage Computer Programs
B. Mesostic Introduction to The First Meeting of the Satie Society
C. Writing through Ulysses (Muoyce II). Typescript Page from Part 17 based on the "Nighttown" section of Ulysses
D. Excerpts from Manuscript and Score of Two6 (1992)
E. Notated Time Bracket Sheets for Thirteen (1992), Pages 14, 15, 16
F. Writing through Ulysses (Muoyce II), Part 5
G. IC Supply Sheet Marked by Cage with Red, Blue, and Black Pencils
H. Excerpts from Score for Europera 5
I. Europera 5 at MOMA
J. Letter Outlining Plans for Noh-opera
K. Notated Time Bracket Sheets for 58 (1992), Pages 2 and 4
L. Project for Hanau Squatters
M. First Page of One8 (1991)
N. First Page of Ten (1991), Violin I

Index



john cage - musicage 3



◆本書より◆


「WORDS」より:

「JC: (...) I really think of individuals as having their own uniqueness. So that I'm not sympathetic to people who consider themselves members of a minority group. And I don't really support minority groups. I don't like the notion of the power or the weakness of a group. Hmm? I consider that a form of politics, and I think we've passed that.
JR: What would you substitute for the notion of politics?
JC: The uniqueness of the individual.
JR: In -
JC: In every case.
JR: In a free, anarchic society.
JC: Anarchic society.」

(それぞれの個人にそれぞれ独自の固有性がある。だからたとえマイノリティ団体だろうと、団体のメンバーになってしまうような人たちには共感できない。)

「JR: We're taught very early that we should know where we're going and we should leave a well-marked, indelible, inedible trail. Otherwise we might end up like Hansel and Gretel.
JC: In my opinion, at present, (...) we get along better with our work when we know less about it. When we're more or less ignorant of it. And that happens very quickly. I mean you don't have to study long to become ignorant. (...) In fact, I could by the various means that I'm using, I could approach what you said about Hansel and Gretel - I could approach not knowing, hmm? with pleasure, much more closely than knowing would give me.
JR: And so -
JC: So, get lost. To get lost, but not worry about being lost.」

(自分がやっていることについて無知でいるほうがうまくいく。現状認識なんかしなくていい。ヘンゼルとグレーテルは道に迷えばいい。道に迷ったって気にすることはない。)


「MUSIC」より:

「The only proper education, and the only education really that counts, is the education you give yourself. It seems to me so. That has been my experience. I didn't feel as though I was learning anything until I left school. It took fifteen years after leaving school to discover that I had something that I wanted to learn.」
(自己教育だけがまともな、意味のある教育だ。ぼくがなにかを学んだのは学校を卒業してからだ。学校を出て十五年たってようやく自分が学びたいものを見つけたんだ。)


























































































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